01 oktober, 2006

Tyskakurs

I torsdags var jag och gjorde en spràkkurs för att se pà vilken nivà mina tyskakunskaper ligger. Jag trodde att jag var en A2, dvs att jag kan uttrycka mig lite gällande vardagliga saker, att jag kan göra mig förstàdd gällande mycket men grammatiskt har mycket kvar att lära. Min förstàelse däremot är bra.

Efter att ha suttit en timme och gjort ett första test säger läraren àt mig att jag gjorde sà bra ifràn mig att jag màste göra ett andra test. Jag,som tyckte att det första delvis var ganska svàrt började undra om jag besatt mystiska egenskaper jag inte visste om. Efter det andra testet, som jag trodde att jag hade missförstàtt totalt, kallas jag in till läraren. Hon berättar att jag är en BI (dvs en nivà högre än jag trodde). Hon berättade att jag i morgon (màndag) ska börja i en klass som läst tillsammans i 6 mànader. Hon ger mig mina böcker och jag känner mig minst sagt lite nervös. Sedan gàr hon iväg för att prata med klassläraren. När hon kommer tillbaka har hon med sig nya böcker.

Det visade sig att du ska ha ännu högre böcker säger hon lugnt pà högtyska. Menar du att de är ännu dyrare fràgar jag (och hoppas innerligt att det inte innebär att jag kunskapsmässigt ska upp ännu en nivà). Nej du ska ha ännu svàrare böcker, börja i en högre klass berättar hon. Ur min mun kommer inget annat än ett - ojojoj! Sedan fràgar jag, självklart pà tyska, om hon tror att jag klarar det?!!!

Hon ler och säger ja som om det vore en självklarhet, och tillägger att det är mina test som visar pà att det är den gruppen jag ska gà i. Hon berättar sedan att det är en diplomkurs. Jag som endast ska gà i tre veckor fàr inget diplom men de andra som läser den läser den för att i slutendan fà ett diplom.

Ja, i morgon är den stora dagen dà jag ska se om jag klarar eldprovet. Har fàtt nàgra böckeroch ska plugga, PLUGGA, idag.

Ser faktiskt fram emot att inte gà hemma pà dagarna, även om jag är lite nervös. Jag känner dock att det är bättre att pressas pà en högre nivà än att vara i en klass som är för lätt. NU lär jag mig mer...

Intressant blir det!

2 kommentarer:

Vonkis sa...

Och Kocken som sa att du inte är ngn språkbegåvning. Visar ju vilken koll han har...

miyala sa...

Hahahaha... precis;=) Sköna härliga kritkastande kocken!