02 oktober, 2006

Intelligent?

Jo vad ska jag säga?!! Idag var det min första dag pà B2- spràkkursen. Det gick faktiskt. Jag tror att det kommer att fungera bra även om jag känner att jag màste öva pà mitt tal. Inte uttal, för där har ju vi svenskar en stor fördel, men pà grammatiken...

En hel del kineser i klassen, en amerikan, en ungrare?!!, en fràn maldiverna och en fràn equador m.m. Han fràn maldiverna och han fràn equador var dom som var sociala med mig. Det är ju inte det roligaste att komma in i en klass som redan läst tillsammans under en längre tid men jag tror att det kommer att bli bra. De verkar ju trevliga.

jag glömde bort att det oxà finns en Olga i klassen, som verkar speciell, gissa vart hon kommer ifràn?!!

Det lite tràkiga är att alla är i Schweiz för att studera tyska, inte för att bosätta sig. Jag hade ju hoppats pà att knyta lite làngvariga kontakter. Men jag fàr nöja mig med kortvariga, de kan ju ocksà vara bra och nyttigt!

2 kommentarer:

Vonkis sa...

Åker de till Schweiz för att lära sig tyska??? Talar de inte en konstig tyska i Schweiz? hmmm

miyala sa...

hahaha... precis, lite konstigt. I stället för att àka till Tyskland där de pratar den tyska man vill prata sà àker man till ett betydligt dyrare land med en mycket... hm... intressant tyska:=)

Men i Schweiz undervisar man endast pà högtyska pà universitet och dylikt!