13 september, 2006

Svenska svàrt= skämt!

En gàng hörde jag att svenskan är ett av världens svàraste spràk... jag màste säga: Vilket skämt! Jag sitter här och studerar tyska och det finns ungefär 15 olika variationer av näst intill allt... ok, lite överdrivet men... Det finns femton olika böjningar för min medan vi i Sverige kan välja mellan min och mitt. Det finns lika mànga böjningar för den här medan vi i Sverige säger det här eller den här. Sà fortsätter det... Nästan alla böjningar i en mening... och det blir mànga "trust me!" är beroende av andra ord i meningen...

ojojoj!

Min slutsats vilken Steff bekräftar är att svenskan är ett, grammatiskt, relativt lätt spràk!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Shit, jag avundas dig icke! Jag som hade tänkt borsta av högstadietyskan här någon gång. Ska nog fundera en gång till på det.

miyala sa...

Jo, jag hade faktiskt tänkt föreslà det! Du vet väl att det hör till vanligheterna här att lärare tjänar, ofta minst, 500 kr i timmen. De tvà lärare jag träffat tjänar 580 kr/tim och 510 kr/timmen. Den första är idrottslärare och den andra bild/syslöjdslärare:)

Sà... borsta av tyskan är mitt förslag... och det vore ju otroligt roligt för mig:)

Anonym sa...

*ramlar av stolen*

Anonym sa...

Hey Angel, your 'blog' looks great, except for the fact that I can't read anything! "Sprechen Sie Englisch?!" I hope you're doing well in Switzerland. By the way, how about some more photos of you on the site? :)

Chris

miyala sa...

Chris! I just can't believe that You visited my blogg- great:=)!!!

If you promise to visit it more I will write some things in english and also maybe put some more pictures of me out there!

Looking for job as an professor in Switzerland soon? That would be great!!!

Hugs!