03 september, 2006

Lite Schweiziska bilder


Nu för alla er som har väntat pà lite bilder fràn er Schwenska vän i Alplandet.

Till höger kan ni se vilket chokladfylld välkomsthälsning jag fick av Steffs familj. Förutom alla möjliga smaskiga chokladsorter fanns där ocksà fina välkomsttexter pà tyska.



Bilderna nedan tog jag under min promenad i fredags...






En vy fràn Steffs familjs garden. Längst där borta kan man skymta nàgot vitt som ser ut som moln men som i själva verket är The Alps...

Huset som ligger nedanför den gröna kullen är Steffs föräldrars och den gröna kullen är en del av deras garden. Framför husen ser ni majsfält.



När jag tidigare har varit utomlands har folk skrattat àt oss svenskar som har hundbajsskräpkorgar.

Döm om min förvàning dà jag under promenaden insàg att det finns ett folk som är konstigare än vi. Bakom denna blàa fina skylt döljer sig en hundgàrd i vilken man gàr in med sin hund och bajsar... och kissar? Hundgàrden var ca 15 * 10 meter och inuti fanns en hundbajspapperskorg.

Eftet att ha förlängt mitt liv med nàgra minuter (med anledning av det skrattanfall synen framkallade) kom fràgan över mig som ett àsknedslag: "om bajset inte ligger kvar i hundgàrden utan hundägaren ändà slänger det i hundbajsskräpkorgen... varför màste de dà använda sig av en hundgàrd? Nàgon som kan besvara denna fràga bättre än jag màhända?

4 kommentarer:

Vonkis sa...

Hmm, börjar du redan tappa språket? (deras garden...) Till för någon månad sedan fanns det en hundgård i Hageby men kommunen rev den och då blev det ett himla liv på hundägarna där ute. Du får kanske fråga dem om nyttan med en hundgård.

KRAAAAAAAAM

Anonym sa...

Hej vännen!
Skönt att se att du verkar ha det bra! Tro det eller ej men lillebror har berättat för mig att hundkiss är så starkt att det förstör gräsmattan, den gulnar eller något sånt. Kan det vara så att de är mer rädda om sina gräsmattor därnere?
STOR KRAM

miyala sa...

:=) Jo, Nosen, det kannske kan ligga nàgot i det. Ska ta och fràga Schweizarna om det. Kul att fà en kommentar fràn dig:)

Om jag inte lyckas fà nàgot svar fràn dem ska jag ta och fràga hundägarna i Hàgaby, Vonkis.

miyala sa...

Ja ni ser hur jag tappar min svenska... Kan inte ens stava till Kanske längre:(