08 september, 2006

Sà otroligt arg!

Mäste först och främst säga att min fd irritation gällande det kommande valet i Schweiz màste ha varit lite missvisande. Z màste ha blandat ihop tvà val..

Men nu över till anledningen till att jag just nu är sà arg, frustrerad och...
Jag kan inte öppna dagstidningen här utan att stöta pà sexerbjudanden och sexreklam. När jag i förrgàr skulle titta pà jobbanonser är halva sidan full av annonser där de söker efter tjejer till prostitution och porrfilmer. Det stàr vilken àlder de önskar, bröststorlek och en av annonserna inleddes med "är du modig?". Idag när jag öppnar tidningen är det ett helt tidningsuppslag, tvà sidor, med tjejer som utanonseras, vad de erbjuder för sorts tjänster... I en av annonserna säljer de "teenies". Jag màr sà illa och blir sà ledsen. Förstàr ni, i en dagstidning som barn kan läsa. Pà en annan sida är det porrbilder för att visa vilka porrfilmer som gàr att se pà porrbiograferna. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska hantera det här utan att bli sà arg... och mà sà illa...Vad ska jag göra? Jag är sà frutansvärt förbannad... mest över att folk verkar tillàta det...

Nyligen var det tvà barn i Schweiz som vàldtog en femàrig flicka och efter det har folk börjat se att det kan finnas en koppling till porrfilmer, sexreklam m.m. Men hallà... sà enkelt är det inte även om det självklart medverkar till en snedvriden syn pà sex... folk verkar ju vilja ha det här... annars hade det ju inte funnits?!! Folk màste ju ha en total snedvriden syn pà sex, och kvinnor...

Ahhhh....

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ååh så hemskt. Jag tyckte att TV i Italien var hemsk för att den har en sån tragisk kvinnorsyn men det där tar priset. Jag förstår verkligen hur du menar med din undran om hur du ska göra för att inte bli arg och må illa. Ja vad gör man? Jag har ingen aning, skulle må lika illa. Det är inte vår sak att bedöma om folk ska se på porrfilm eller inte men däremot bör den inte slängas i ansiktet på oss när vi öppnar tidningen. Sån där är för den privata vrån ju! Och sån öppen kvinnohandel? AVSKYVÄRT!!! Vad ÄR det för land?! Hur länge har det varit så där?!!! Och folk säger att svenskar är så sexuellt frigjorda. Där har de tappat regelboken totalt!

miyala sa...

Kan inte annat än att hàlla med... känns bra med emotionellt stöd! Steff hade tack och lov själv tänkt tanken att han inte vill prenumerera pà den dagstidningen. Det finns tydligen andra där de inte har sàdana anonser...

Med tanke pà hur accepterat prostitution är i mànga länder är det verkligen sant att man kan undra över hur just vi svenskar fàtt vàrt rykte. Fà blir väl sà upprörda över sexism som just vi svenskar!

Jaja... va gör man!

Anonym sa...

Nu kommer cynikern i mig fram...den som vågar påstå att du läär dig att inte se dessa anonnser, att de blir en del i bakgrunden. Tyvärr är det ju så att utsätts man för en sak konstant normaliseras den!! För att ta ett ICKE lika allvarligt exempel...mode....hur ofta händer det inte när ett nytt mode introduceras att man tänker aldrig i livet tänker jag ta på mig något dylikt och att man efter ett tag ända tycker att det är snyggt och har det hängades i garderoben....nu vill jag inte säga att jag tror att du kommer bli så van med det att du själv kommer att ägna dig åt det, men jag tror att du förstår min poäng....när det gäller så pass alvarliga saker som detta önskar man att man inte skulle bli fullt så avtrubbad...

miyala sa...

Hàller med dig, det är ju tyvärr sà det fungerar. I gàr tittade Steffs mamma i tidningen och jag reagerade pà alla foton pà tjejer som erbjöd sex. Foton pà dem hade jag inte sett tidigare. Steffs mamma berättade att hon inte ens ser annonserna längre, hon lägger inte märke till att de finns där.

Sà, sà är det... tyvärr!

Anonym sa...

Håller med er! Och visst är det hemskt att man tillslut blir blind för så allvarliga saker som människohandel. Det påverkar oss alla och framförallt våra barn!

Rätta mig om jag har fel men var inte Schweiz väldigt sena med att införa kvinnlig rösträtt också? Tror att den sista kantonen införde den 1953... Det kanske säger en del om synen på kvinnor det med....

miyala sa...

:) Jo, Allin det stämmer... men tyvärr blev det allmän rösträtt för kvinnor sà sent som pà 70-talet och sista kantonen har jag hört ryktas om införde det pà 90-talet... hmm....