09 april, 2007

Otäcka drömmar

Jag har hört att det hör till graviditeten att drömma otäcka drömmar... men nu har jag fàtt nog. Eller vad säger ni? Läs och begrunda... var fria att tolka...

Dröm 1: (ca en vecka sedan)
Jag var gravid i drömmen i samma vecka som nu dà läkaren berättar för mig att jag har canser och kommer att dö inom ngr dagar. Detta är anledningen till min trötthet, inte graviditeten. Jag är självklart helt förstörd och säger att jag ska kämpa, jag ska kämpa sà att jag kan överleva helgen. Jag ska kämpa tills màndagen dà bebisen kan överleva utanför mig. Sedan ringer jag min pappa som kommer ner till Schweiz och berättar för honom att han snart varken har dotter eller barnbarn...

Dröm 2: (samma natt som dröm 1)
Jag är i Tanzania tillsammans med Sarah, en tjej här i Schweiz som oxà är gravid. Jag och Sarah blir kidnappade och blir informerade om att kidnapparna ska skära ut barnen ur vàra magar. Jag ber förtvivlat om att de màste vänta eftersom barnen är för smà att överleva utanför magen. Kidnapparna tar Sarah, skär upp hennes mage och tar ut barnet som är sà litet att det ryms i deras handflata. Sedan lägger de barnet pà ett bord. Barnet ligger ljudlöst och kippar efter andan... Min kompis Ruth som dà dök upp i drömmen säger att hon ska àtervänta hem till Uppsala. Jag ber henne att inte lämna mig. Màste jag tillägga att jag var skräckslagen?!!...

Dröm 3: (I natt)
Jag är ute och àker bil med Vonkis som kör som en galning... fràn baksätet i bilen. Jag ber henne att sakta ner och sätta sig i framsätet. Hon vägrar och tycker att jag fànar mig. Bilen fàr sladd och snurrar ut pà en äng. Jag fortsätter be Veronica att köra làngsammare. veronica fortsätter köra som en galning, men har övergivit baksättet och kör nu ifràn passagerarsätet... (denna dröm behöver jag hjälp att tolka)...

Dröm 4: (I natt)
Jag är i Bosnien eller Kroatien med min skolklass och kriget rycker allt närmare. Mina föräldrar kommer ner dit för semester. Vi informeras om att kriget nu kommit allt närmare och att vi ska evakueras. Runtom oss härjar kriget redan. Jag tittar upp pà mina föräldrar som egentligen ska stanna tvà dagar till och är livrädd för hur de ska klara sig. Jag ber mina lärare att de ska fà àka tillbaka med oss i bussen. Min lärare förklarar för mig att detta tyvärr inte är möjligt, att det inte finns plats... detta eftersom Saddam ska àka med oss och behöver plats för sin stora bomb .(detta var inte alls konstigt i drömmen bör tilläggas)... Väl hemma i Sverige försöker jag förgäves fà tag pà min pappa som inte svarar i telefonen...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Genomgående teman: utomlands, fara, familjen!!
Jag minns hur jag drömde att jag styrde runt med mitt ofödda barn i barnvagnen. Han låg som i en plastbubbla. Folk ville kolla men jag sa att det var för tidigt - han var ju inte född än!
Fullt logiskt!

Vonkis sa...

"Saddam ska åka med oss och behöver plats för sin stora bomb". Så underbart. Ursäkta att jag skrattar åt din mardröm men det där var bara för roligt!

Och så var det drömmen om mig som knasig bilförare. Du saknar mig helt enkelt, så är det. Så det är bara för dig att sätta dig på flyget och masa dig hit!

miyala sa...

Precis Annie! I drömmarna är allt sà logiskt och när man vaknar börjar man ifràgasätta om man tappat allt vett... Màste säga att jag skrattade när jag läste din dröm... skulle kunnat ha varit en av mina drömmar! Det är otäckt att kunna känna barnet sparka och samtidigt veta att om ngt händer sà att det föds har det inte en chans att klara sig!

miyala sa...

Ja Vonkis! Förstàr at du skrattar... och det där med Saddam o bomben var ju inte ett dugg konstigt i drömmen. Ser framför mig hur jag satt i bussen bredvid honom och hur bomben oxà var där...

Drömmen om dig behöver jag fler tolkningar för att förstà! Visst saknar jag dig men jag tror nog inte att det var därför jag drömde att du var/är galen!!!

Anonym sa...

Inser att det var allt för längesen jag besökte din blogg! Din mage blir bara snyggar och snyggare och vilka underbara bilder du tagit från era utflykter. Jag blir alldeles för sugen på att komma och hälsa på. Tyvärr lär det väl inte bli i vår eller sommar eftersom vi redan spräckt vår resebudget.
Men jag kommer och räddar dig om du blir kidnappad, då lämnar jag dig inte! Du har inte haft så tur med dina drömmar.... verkar rätt otäcka. Själv lever jag just nu i en dröm (bäst du kommer och nyper mig i armen) MODO leder med 2-0 och är helt överlägsna...UNDERBART!
* Kram *

Anonym sa...

usch.. inte kul alls när man drömmer de där drömmarna.. hade inte många.. framförallt så minns jag inte många drömmar.. kunde dock vakna livrädd och slänga mig om halsen på staffan... minns en dröm.. jag drömde att barnet var handikappat, det hade ett gravt handikapp och fick ..ok lite knäppt.. en rullstol in i livmodern.. nåja... där vaknade jag iaf.. men i drömmen kändes det ju inte konstigt.. bara läskigt.. vaknade kallsvettig..;)

Anonym sa...

Din dröm om Vonkis är för mig väldigt klar o tydlig!! Den betyder att det är farligare att åka bil än att flyga! Så nu kan du lugnt o stilla flyga hem m lilla bebisen när det är dags för det!! ;-)

När är det dagis för "lyckotrollet" att titta ut?
Sköt om dig!

Anonym sa...

jag ser att jag har skrivit tokigt! Det klart att jag inte menar när det är "dagis" för bebisen utan när det är DAGS för lyckotrollet att titta ut!!Sorry för skrivfelet!!:-)