21 april, 2007

Kontrollbehov

Fortsättning pà mitt kontrollbehov.

Trots att jag har ett stort behov av kontroll màste jag säga att ni skulle vara stolta över mig om ni visste hur bra jag klarar av ha näst intill INGEN kontroll. (kanske làter motsägningsfullt när ni läser det kommande inlägget:)- men det grubblandet pàgick ju pga brist pà kontroll).

Jag är i ett främmande land. Förstàr inte mkt av det som sägs när det gäller viktiga saker, allt ifràn ekonomi till trafikmeddelanden (ändringar) gällande det färdemedel jag sitter pà. Har ingen aning om hur alla försäkringar fungerar, vad jag är försäkrad mot eller vad det innebär i längden och i olika situationer. Ska snart ha barn och hade innan igàr ingen aning om jag kommer att fà ngr mammapengar och vilka mina rättigheter är, har ingen aning om hur sjukvàrden fungerar när jag fàr barnet... varken vid förlossning eller efter. Ständigt dyker det upp sjukvàrdsräkningar som jag inte vet hur mkt försäkringen täcker (stooora summor man aldrig behöver se i Sverige). Har ingen aning om vad som kommer att hända med mitt uppehàllstillstànd som gàr ut den sista september.... Har ingen aning om min barnmorska kommer att làta mig arbeta mindre i augusti eller om jag kommer att fà jobba fullt ut enda tills barnet kommer... Har ingen aning om jag har en chans att jobba som socionom om ett àr- men vägrar gà tillbaka till liknande jobb jag har nu... Har ingen aning om jag nàgonsin kommer att fà bo i Sverige igen, i mitt trädrömhus :=) ...ska jag fortsätta?!! Listan kan bli hur làng som helst.

Sanningen är det INTE är mycket jag HAR koll pà... och fram tills den här veckans grubblande har jag klarat det förvànandsvärt bra... Nu när jag läser vad jag skrivit inser jag dock att det är ganska mkt kontrollförlust och att det nog var dags för en "grubbelperiod" ...puh! Nu VET jag iaf att jag kommer iväg till Sverige i sommar de veckor jag vill- och det har betytt MKT!!!

Ni förstàr inte hur mycket som fungerar i Sverige utan att vi ens behöver fundera pà det (eller sà förstàr ni det kanske?!!). Det är sà mycket räkningar man inte behöver se... skattesystemet täcker in sà mycket och allt sköts sà effektivt utan att vi behöver grubbla pà det. Jag menar att vi har ett jobb och sedan fàr vi vàr slutlön... Vi vet ungefär vad i kan spendera och inte... Kan inte förklara riktigt vad jag menar men kan säga att min kontroll i Sverige var BETYDLIGT större...

5 kommentarer:

Anonym sa...

det är ju helt självklart att du funderar över allt det där.. jag tror egentligen inte alls att det har att göra med ditt kontrollbehov.. du ska snart ha ansvar för ett litet pyre som växer i din mage och då TÄNKER man på detta sätt... man börjar växa ini föräldrarollen på en gång och det är naturligt att tjejen tänker mer på det än killen.. vi har ju barnet i magen och påminns hela tiden.. jag höll på på samma sätt och värre och då har vi ju det i sverige väldigt förspänt.. försök dock att tänka att just nu är det viktigast för dig och barnet att du slappnar av och inte stressar.. man måste vara väldigt självisk under en graviditet anser jag...=) ser över er ekonomi, men låt steffe göra grovjobbet... man prioriterar om väldigt mycket när man väl får barnet.. vi har mindre pengar nu är på ganska länge att röra oss med men vi har aldrig haft bättre ekonomi.. visst är det lustigt..?=) det löser sig ska du se!=)

skoggie sa...

hejsan!

får man se en bild på barnvagnen? Visst e det mysigt med en alldeles egen och sprallans ny barnvagn??=) Tycker det är värt det att skaffa en ny inför första barnet. Då håller den för alla barn framöver, fast dem har ni kanske inte börjat planera för ännu ...hihi..

Är det en combi då eller en duo, mjuklift, hårdlift??=)

miyala sa...

När jag tagit mig tid att ladda ner bilderna fràn kameran ska jag lägga ut en bild pà barnvagnen... är sààà lat:=) Den var dyr men vi hoppas att det är värt det, kände oss lite kluvna men tänkte som ni att det är första barnet sà...

Det är en kombi med mjuklift. Blir svàrt med en hàrdlift när vi bor tre trappor upp utan hiss..

Anonym sa...

http://www.amelia.se/bildtavling/

En tävling för dig? Du är ju faktiskt väldigt fin i stormagen.

skoggie sa...

ser fram emot att få se den så småningom och jag är övertygad om att det är väl investerade pengar. några bekanta till mig köpte en begagnad vagn, men den håller bokstavligen på att falla samman nu.