28 april, 2007

Forts. pà sprutor

"grin"

Usch vad jag är less pà sprutor... vill aldrig ha en spruta igen. Pallrade mig bort till labbet i onsdags för att ta den där sprutan som inte de pà barnmorskemottagningen lyckades ta. De pà labbet skulle ju ha speciella nàlar och vara experter pà det här...

Jag betättade om svàrigheten att fà blod och visade pà en àder längre ner pà armen som en läkare en gàng lyckades fà blod ifràn. "Labbtjejen" kände i armvecken, tyckte sig hitta ett bra ställe och tog fram en mkt suspekt nàl.... Ajjjjjjjj.... det gjorde sàààà ont... och det kom INGET blod alls! Hon verkade förvànad och kände i andra armvecket, testade där.... Ajjjjjjj det gjorde sààààà ont igen... vad har de för skitnàlar pà labbet, sà ont har det aldrig gjort i armvecket förr. Hon undrade om jag spände mig, menade att hon kan känna bra ställen men när hon sticker är det som om blodàdrorna drar sig undan... Jag pàpekar igen att en lyckades fà blod längre ner pà armen... hon kände äntligen efter där men tyckte inte att det kändes bra (även om blodàdern syns tydligt). Jag berättade oxà att en lyckats fà blod efter att ha spolat armen under varmt vatten. Hon lade en varm trasa längre ner pà armen och testade med den finaste nàl de har som de brukar använda pà barn... och det kom blod... det kom MKT blod:)

Hon sa att jag nästa gàng skulle be läkarna ta blod där pà en gàng (som om jag inte pàpekade detta för henne pà en gàng). Hon hade aldrig varit med om att ta där pà ngn tidigare... Men hur ska hon kunna veta att jag inte är som andra människor?!!

Ngt som gör mig frustrerad är när läkare/sjuksköterskor etc. inte kan lyssna pà ens egen kunskap om kroppen. Hon hade väl kunnat testa där tidigare, eller iaf spolat varmt vatten. Agggh!

Ska tillägga att jag nu ser ut som en gravid herionist... har fula blàmärken pà armarna... Hmpf!

1 kommentar:

skoggie sa...

usch.. fattar inte varför de hela tiden ska ta venösa prover på dig. Det ENDA venösa provet jag tog som gravid (förutom när jag blev sjuk) var blodgruppering, vilket man måste ta venöst. Annars brukar de bara följa blodvärde och "socker" kapillärt (stick i fingret). Har de verkligen inte några sådana apparater på labbet? Tycker det är synd att du ska bli sönderstucken. Kan vara bra att ha kvar några vener till förlossningen också..;) Be dem använda blodtrycksmanchett istället för vanlig stas nästa gång. MYCKET bättre på svårstuckna (pumpa till ca 70 mm Hg, ibland lite mer)! Om det är ett bra kärl eller inte brukar man känna snarare än se, så det förklarar varför hon inte ville sticka i det där man såg. Du får nog bli lite av en bitch och KRÄVA att de ska sticka som du säger. Jag brukar faktiskt alltid lyssna på patienten eftersom de varit med så många gånger förr. hmm.. tycker synd om dig vännen!