11 mars, 2009

MELODIFESTIVALEN

För första gàngen pà en evighet kommer jag att se melodifestivalen tillsammans med ngr av mina största melodifestivalfantaster till vänner! Ska bli hur skoj som helst!

Därför màste jag ju ocksà ta och skriva vad jag tycker om làtarna i finalen! Lägger även till vad Steff tycker i egenskap av icke-svensk.

Malena:

Först tyckte jag att refrängen var en kopia av en redan existerande làt men eftersom ingen annan reagerat pà det màste det vara jag själv som skapat den sàngen i mitt huvud. Popdelen är vacklande men refrängen väcker mkt känslor ngt jag tror kommer att göra att den blir favoriten hos tittarna. Det som kommer att avgöra om den vinner eller inte är juryn. Om juryn ger MÀNS fler röster kanske den tar hem allt! Steff tror att den här skulle kunna ha en chans i ESC för att den är sà annorlunda.

Af Ugglas:

Den är fin o känslosam men jag tror bara att den fungerar i Sverige. Hoppas svenskarna förstàr att den här inte är möjlig att skicka till ESC. Tyvärr förstàr svenskarna inte det sà den kan bli ett hot mot MINA favoriter! Steffs kommentar: (precis som jag är 99% säker pà att alla andra utlänningar kommer att reagera) ÖH?

Molly:

Tràkig typisk schlagerballad. Kommer inte att hota de största favoriterna. Det enda som talar för den är att mànga fortfarande tror att det är en typisk schlager vi ska skicka för att ha en chans i ESC. Det här ÄR en sàdan typisk schlagerballad man bara kan hitta! Det vi tänker som typiska schlagers är enligt mig typiskt för en epok... nu tror vi att den är tidslöst (att en schlager ska làta som "fàngad av en stormvind etc). Det var schlager förr, ja! Nu är det annat som krävs... Jag anser att det är vanlig bra pop/musik som krävs för en vinst (eller för att àtminstonde vara bland de 10 bästa). En fin ballad kan mkt väl fungera, men dà krävs mer än Molly!

EMD:

Min sons största favorit. Han ääälskar dem o rockar rejält till deras sàng. Jag tyckte om den de första gàngerna jag hörde den, den är mycket trallvänlig. Nu har jag hört den sààààààà mànga gànger (100?) sà jag har blivit riktigt less pà den. Gillar pingvinstilen men är inte säker pà om tanken är att dansen ska verka lite stel, eller inte... Gör inget om den vinner men kommer inte att vinna. Chanser i ESC, inte sà stora. Steff tycker att de är ok, varken mer eller mindre.

Emilia:

Fin sàng. Steffs kommentar: ingen stor röst! Men det vet vi ju sedan hennes sööööööta debutsàng. Jag gillar làten, skulle nog gà relativt bra i ESC (speciellt bland fransmännen). Kommer dock ALDRIG att vinna svenska melodifestivalen. Tävlar om jumboplaceringen.

Alcazar:

Mina stora FAVORITER!!!! Det var länge sedan jag rycktes med sà otroligt att en sàng. Vill bara dansa, dansa, dansa!!!! Hoppas innerligt att den vinner, men tror tyvärr att den har för mkt konkurrans i àr. Det är ett extremt jämnt startfält. Tror aldrig det har varit sà mng jämnstarka làtar i en final. Steffs kommentar: ok, varken mer eller mindre. Julian gillar den mer o mer men det har krävts mànga lyssningar. Vad är det med karlarna i min familj?
Hela framträdandet är sà genomarbetat, älskar det! Discon lever igen! Har inte velat lära min koreografi sà mycket sedan jag rockade till NKOTB;)!

Màns Zelmerlöw:

Steffs favorit, han gillar skarpt Bond-känslan (à tjejerna;)). Jag gillar den. Sà stark tycker jag egentligen inte att den är. Den är ganska mkt schlager för alla som gillar det;)! Fàr dock gärna vinna för mig. Är kanske Malenas största hot om vinsten! Kommer nog fà mer poäng av Juryn än Malenas làt. En nackdel för alla gamla idolàre är att det är sà mmg med i finalen att deras röster riskerar ta ut varandra. Màns kommer det dock att gà bäst för av dem.

HEAT:

Gillade den när den tävlade. Tycker fortfarande att den är bra men den kommer inte att vinna varken melodifestivalen eller ESC. För mycket konk. 

Sarah Dawn Finer:

Jag tycker att den är vacker. Den skulle ha större chanser än Mollys ballad i ESC. Tror att den skulle gà ganska bra i ESC. Har vinnarpotetial i melodifestivalen. Växer mot slutet! Fàr gärna vinna men tror inte att den kommer att göra det! Steff tycker att den är.... TRÀKIG! Oj vilka bröst sa han oxà!;) En riktigt vacker ballad kan komma làngt i ESC anser jag. En ballad är inte sà begränsad till ett lands musiksmak som en popsàng kan vara. Se bara hur bra det gick för Norge i fjol. Det var väl en ballad?!! 

Agnes:

Kommer inte att vinna och bör inte vinna enligt mig. Hon skulle vara alldeles för nervös i ESC. 
Det händer inte sà mkt i làten. Den är ok, varken mer eller mindre. Vissa delar av melodin har potential men refrängen är alltför intetsägande!

Sofia:

Hörde sàngen först för en vecka sedan. Min första tanke var- ja, men den här skulle ju gà bäst i ESC. Det tror jag fortfarande. Sà, om jag skulle rösta enbart efter vinstchanser skulle jag ta den här. Nu är det dock sà att jag vill tycka om sàngen ocksà och dà gillar jag mànga andra mer. Kommer att komma sist. Den är ALLDELES för làngt ifràn detn typiska svenska schlagern som SVENSKARNA fortfarande vill ha. Steffs kommentar: den här är Bäst! (ja, t.o.m. bättre än Màns).

Sammanfattat: 

Jag hoppas Alcazar vinner. Om inte sà är det ok att Màns, Sarah dawn Finer och Malena vinner. Egentligen har jag ngt emot att Malena vinner, men rent chansmässigt skulle det vara högst intressant!

Skicka för guds skull inte Af Ugglas. (tycker om henne o sàngen men inte i det här sammanhanget)!

Det här är dock första gàngen i historien som det är ok för mig om ca 8/11 bidrag vinner. 

VILKEN/A ÄR DIN/A FAVORIT/ER?!!

4 kommentarer:

Vonkis sa...

Till att börja med, ROCKADE till NKOTB? ROCKADE?!?

Vonkis sa...

Vet inte om någon har kunnat missat det men Alcazar är mina favoriter. De bara måste vinna. Spelar låten en massa här hemma och blir lika glad och i gasen varje gång.

Anonym sa...

Haha.. oj vilken summering! Jag är imponerad :D Jag ÄLSKAR melodifestivalen. Kul att du får chans att titta i år då. Jag vet inte riktigt vem/vilka jag hejjar på. Tycker att det var många bra i år. Haha.. ja du kan ju köra några gamla NKOTB moves på lördag ;) hade jag velat få uppleva :D KRam

Anonym sa...

Julle är rädd för Ugglan så det får nog bli discoAlcazar som den här familjen håller på. Personligen är jag kär i emilias låt../annie