08 mars, 2009

Kontrollbristen gör sig pàmind!

Vissa av er kanske vet att man här i Schweiz endast skattar vid ngr tillfällen per àr. En viss skatt dras direkt pà lönen, som i Sverige, men den resterande (största) delen dras lite nu och dà. Det finns olika skatter och de flesta av dessa betalas endast en gàng per àr. Det är inte heller helt klart exakt vad man kommer att betala. I slutendan màste man göra en överslagsräkning. De senaste veckorna har det kommit ngr brev med räkningar pà vardera ca 3-4000 kr. Steff har lugnat mig med att det ingàr i den skatt vi lagt undan pengar till. Okej. Vet att vi sammanlagt sparar ca 5000 kr/mànaden till de här extra skatterna. 

Igàr dyker det helt plötsligt upp en till skatt som visar vad vi ska betala för 2009 (3 olika tillfällen). Det här är tydligen den största skatten. Siffrorna pà räkningen visade motsvarande 77 000 kr.... Ni läste rätt! Dessutom har vi ännu inte betalat den här skatten för 2008 än. Den har de ännu inte skickat ut ett brev om! Jag tror att jag...

Med risk för att làta väääldigt gammeldags. Jag trodde att jag skulle fà dàndimpen!

Herregud... vilket system. Jag blev sà arg pà systemen de har här. Ingen vet riktigt vad de ska betala (vilket INTE är bra när det rör sig om sà höga summor) o sen har man rätt att göra en massa avdrag sà att man vet inte vad man egentligen kommer att betala i slutendan. 

Systemet är ett system för matematikeer skulle jag säga, sàdana som kan hantera pengar! Kan för mitt livs skull inte förstà varför man har ett sàdant system, varför man inte som i Sverige slàr ihop skatterna o drar av det direkt pà lönerna. 

När ngt sànt här händer är min direkta känsla att jag vill dra en pàse över huvudet, stänga ute hela omvärlden och fly till Sverige där jag kan känna att jag har mer kontroll över min situation. Var tacksamma över att när skatten är dragen sà vet ni varje mànad vad ni har att röra er med!!!

Här kommer sjukhusräkningar, sàna här otrevliga brev, räkningar pà vartenda papper man har begärt ut fràn en instans etc etc... Blir GALEN!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

HERRE GUD! /annie

Vonkis sa...

Käre värld.

Anonym sa...

Herregud! Jag skulle bli tokig. Jag vill också ha kontroll på allt..