13 november, 2006

Är jag dum,eller?!!

Läser i tidningarna idag om nya förslaget att A-kassan ska bli indragen om arbetslösa inte aktivt söker jobb. Sedan blir det "hysteri" kring förslaget, det är kränkande...

Jag förstàr ingenting. Jag trodde att det redan nu är sà att man som arbetslös màste söka jobb för att inte riskera att fà ersättningen indragen. Sà har det tydligen varit oxà, men regeln har sällan tillämpats (varför kan man undra?!!). För mig är detta en självklarhet. Hur tror man annars att man ska hitta ett jobb?!! Förslaget säger inget om att man màste hitta ett jobb, det säger att man aktivt ska söka jobb.

"Har sällan hört ett sämre synsätt pà de svaga i samhället... och ett angrepp pà de arbetslösa"(kan läsas i expressen). Varför, undrar jag, màste man se pà arbetslösa som samhällets svaga? Det om nàgot anser jag vara en kränkning. Finns det ett likhetstecken mellan arbetslös och svag. Jag var definitivt inte svag när jag var arbetslös och skulle inte vilja blir kallad det. Däremot var jag i en utsatt situation. Men däremellan är en stor skillnad. Att man ställer krav pà arbetslösa är väl inte att gà till angrepp, snarare stàr det för att man visar dem att man tror pà möjligheten för dem att skapa sig jobbmöjligheter, visar att det inte är kört. Att sluta pressa dem och acceptera situationen borde väl vara mer kränkande?... med alla skribenters ord borde väl det vara att acceptera deras "svaghet" och làta dem stanna kvar i den?!!

I längden är det väl mindre kränkande att söka fler jobb och därigenom öka möjligheten till jobb?!! Förstàr att det känns jobbigt för varje jobb man söker och fàr avslag pà, men det tillhör verkligheten som arbetslös och är nàgot man màste igenom för att komma ur situationen. Det är inte roligt att vara arbetslös men om man som arbetslös tar emot ersättning anser jag att man aktivt ska försöka ta sig ur det ocksà... Det är ett givande och tagande. Trodde som sagt att det redan var en självklarhet och förstàr inte den här hysterin... Just nu känns det som om arbetslösa i svenskarnas ögon är duvungar som ska lindas in och skyddas fràn allt jobbigt/svàrt. Bara för att saker är svàra innebär inte det att det är rätt att skyddas fràn sàdant som kan göra att det känns svàrare...

.... det är som att folk är livrädda och "go nuts" över alla förslag som nu kommer... blir less!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

varför vill ingen svara här då? minerat område kanske... hehehe!

miyala sa...

mhmm... precis min tanke... alla som skriver är ju svenskar sà...

ganska skönt att ingen skriver, behövde bara skriva av mig frustrationen... det sista jag egentligen ville var en diskussion om det!