01 maj, 2009

Svininfluensan

Nu blir jag nästan less pà mediehysterin kring svininfluensan! Först orkade jag inte sätta mig in i all hysteri kring den men sen blev jag ändà oundvikligen lite orolig eftersom vi ofta vistats pà flygplan, flygplatser etc. Här i Schweiz är ju en "drabbad" av influensan. Som jag nu har förstàtt det är risken inte sà stor att dö av den här i Europa eftersom det finns tillgàng till bra vàrd.

Igàr pratade jag o Steff om svininfluensan och han berättade att bara i Schweiz dör 800 människor av den vanliga influensan varje àr. Det pratas det aldrig om. Men sà fort det kommer ett nytt virus som de sätter ett namn pà blir det hysteri. Om 800 hade dött av svininfluensan i Schweiz hade ingen vàgat lämna hemmet. Precis som med den vanliga influensan är det ju de redan innan svaga som riskerar drabbas hàrdast. Starka o annars friska människor ska tydligen inte drabbas sà hàrt av svininfluensan. 

Nu ska jag altsà inte läsa sà mkt mer om det här förrän det tydligen blir farligt pà en relevant nivà! Kanske inte direkt àka till Mexiko... För min egen del har jag inte varit rädd för svininfluensan, det är hur den skulle kunna drabba Julian som jag har funderat över... 

Nu ska jag softa!

Ha en härlig dag och làt inte hysterin oroa er!
Kram

....................

Fick ändra fera meningar i texten när jag läste igenom den, puh! Min svenska....

2 kommentarer:

Ullis K sa...

Hejsan!
Länge sen jag kommenterade nu... brukar kika in och läsa då och då...men är lite dålig på kommentarer. Så u tänkte jag iaf säga att i Sverige dör ca 2000 personer varje år i vanlig influensa, hörde jag på nyheterna för några dagar sen. Men det talas det inget om, som du säger. Det är väl säkert mest gamla människor som dör av det. Men ändå!
Hoppas att ni har det bra!!! Hälsa Steff!
Kramar!

Marion sa...

Just nu så får vi nog ta och oroa oss för lite allergitider istället för att fokusera på möjliga influensaepedemier/pandemier.... Här har solen skinit i helgen och vi har myst med kusinerna i Falun... Så, NU pratar Naimisen dalmål igen!!! ;)
Kramis på er