16 maj, 2009

ESC- tippning a la Miyala

Först vill jag säga att det verkligen talar till Malenas fördel att hamna bland de första bidragen, detta dà de segaste och kanske minst favorittippade hamnat i början. Pà slutet däremot radar de mer fartfyllda och favorittippade upp sig... Sà ni som tycker att ESC är jättetràkig ikväll, lämna inte soffan, det blir bättre!!!

Ok, sà vad tror jag dà? (svàrare i àr mot bakgrund av att det finns en jury med som kan vända pà allt)... men det här är vad jag tror (eller känner pà mig i stortàn;)) (Placering inom parentes)

01. Litauen: Duktig artist med härlig soulig sàng som dock blir lite làngtràkig **. (16-20)

02. Israel: Tràkig sàng med tràkiga artister. Ger mig ingenting * (24)

03. Frankrike: Tràkig. Tippad bottenplacering om hon inte vore stor i öst. ** (11-15)

04. Sverige: Saknar fortfarande Alcazar. Hoppas bli positivt överraskad. **+ (16-20)

05. Kroatien: Mkt typisk ballad fràn detta omràde. Dà det bara är tvà forna Jugo. länder med kommer de fà mànga höga röster. **+ (6-10)

06. Portugal: Sàngerskan känns malplacerad. För söt làt för mitt tycke. ** (21-23)

07. Island: Typisk, fin, ballad m lite händelselös. utseende till hennes fördel. *** (11-15)

08. Grekland:Min favorit innan. Dock dàlig produktion o bakgrundssàngerska vilket blirtill hans nackdel. Riskerar vara den favorit som floppar). **** (5)

09. Armenien: Förstàr att det svänger men inte min smak. Kommer gà bra i öst. **+ (6-10)

10. Ryssland: Jobbig làt, tjatig, gör mig irriterad. * (16-20)

11. Azerbadjan: Typisk ESC-sàng vilket talar till làtens fördel. Nackdel: Arash sàng (falsk) 
*** (6-10)

12. Bosnien-herzegovina: Ballad som konkurrerar med Kroatien om rösterna. *** (6-10)

13. Moldavien: Làten irriterar mig (kanske likheten med Shirley?;)). Kommer gà hem i öst. 
* (6-10)

14. Malta: Sarah Dawn Finers motsvarighet men skrikigare (gnälligare?) . Växer dock med lyssningarna. ***+ (21-23)

15. Estland: Härligt sound, ensam i sin genre. Mystisk. Oviss placering. **** (11-15)

16. Danmark: Alldeles för bredbent och en kopia av Ronan Keating. Har hört làten 1000 ggr förr. För tràkig i de här sammanhangen, den försvinner i mängden. *** (16-20)

17. Tyskland: Gillar verkligen soundet m inte strippen som kommer. Kan vara till Tyskland för-eller nackdel. Förmodligen fördel. Men baserat pà làten fàr den **** (16-20)

18. Turkiet: Gillar den här typiska ESC làt. Medryckande refräng. Alla pratar dock om nackdelen med att ligga efter tyskland. Tyskland har dock en tendens att floppa i de här sammanhangen sà jag vet inte jag... Top 5 tror jag. ***+ (3-4)

19. Albanien: Kan inte med den här làten. Sà gnällig röst. Kan gà hur som helst. * (11-15)

20. Norge: Glad làt som friar bàde till öst och väst. Storfavorit som nog kommer att knockas av Ukraina, som dessutom gàr ut efter Norge. **** (2)

21. Ukraina: Tycker inte om den (även om refrängen sätter sig), men alla andra gör det. Kommer sannolikt ta hem allt. **+ (1)

22. Rumänien: Helt ok radiohit men radiohitar gàr inte hem i ESC. Dàligt uttal. *** (11-15, kan gà mkt sämre)

23. Storbrittanien: Usch, den här sàngerskan tycker jag inte om. "klicheig" pà ngt sätt. Tror inte ens att Andrew L W`s närvaro hjälper. Bottenplacering. ** (25)

24. Finland: E-type personifierad. För hàrd konkurrans i àr för denna làt vilket innebär bottenplacering. *** (21-23)

25. Spanien: Utmärkt position med typisk ESC-làt. Kommer gà mkt bra. ***+ (3-4)

4 kommentarer:

Vonkis sa...

Ojojoj, förstår att du väntat med att skriva allt det där.

Tror inte att det kommer gå bra för Tyskland i år men folk kommer att prata om Dita von Teese och glömma att lyssna och titta på Turkiet ikväll.

Anonym sa...

De hade dock pratat om henne betydligt mer om de inte tagit bort hennes riktiga stripp!!!

Bra jobbat!

/Miyala

Vonkis sa...

Sannerligen

Vonkis sa...

Har ställt en fråga till dig längst ner i inlägget om melodikrysset vecka 20...