06 september, 2008

Schweiziska bröllop

Ja, idag har vi altsà varit pà bröllop igen här i alplandet! Jag màste med facit i hand (efter tvà bröllop) säga att jag är väldigt glad att vi gifte oss i Sverige. Bröllopen här, de jag har varit pà, är helt utan romantik (enligt mig dà)! Brudparet idag kom in tillsammans och sedan satt dom, nästan hela vigseln, längst fram pà första bänkraden med ryggarna vända mot oss. Det kändes som en vanlig gudstjänst. Sedan när de väl ställde sig upp stod de ändà hela tiden med ryggarna mot oss. Efter de blivit man och hustru var det dags för nattvard. Efter det var vigseln över. Làng var den, säkert över en timme. Nu kan jag förstà att mànga schweizare tyckte att vi hade en sàn vacker vigsel, som ett sagobröllop... Här känns det som att vigseln är ett vanligt möte och vigselakten en bisak (öh, min svenska existerar inte längre), sidoeffekt... Jättetrist!

Med Julian har det gàtt jättebra, förutom när hans 1 1/2 àr gamla tremänning tryckte ner huvudet i stengolvet mitt under vigseln sà att han började skrika och blöda ur munnen:)! Ingen skada skedd dock!

Sà, lycka till Sandra och Jonas... nu är ni ett (är det sà man säger?!!;))

God natt alla ni som läser bloggen i kväll! Snart ska jag slumra gott! Det är min morgon med Julian i morgon sà jag fàr inte vara uppe för länge:)!!!

2 kommentarer:

Vonkis sa...

Förstår verkligen kommentarerna som kom om ert bröllop från schweizarna nu. Men du, låtsas som att det brukar vara ungefär likadant i Sverige så kan de imponeras över Annie och mig ett tag till ;-)

Marion sa...

Oj oj oj... Jag måste bara säga TACK för att ni gifte er här hemma! ...och ny hade verkligen ett "sagobröllop"!
Nu har jag bokat resan. Jag kommer den 23 oktober!!! Jippi jag ser fram emot alplandet, med eller utan löv på träden!!

Underbara Vonkis... Vi imponeras fortfarande av er!!!
Kram