01 juni, 2007

Jämställdhet i Schweiz...

... existerar inte enligt en socialsekreterare jag pratat med. Jag trodde aldrig att jag skulle luta àt vänster rent politiskt men att bo i det här landet har fàtt mig att verkligen uppskatta det svenska systemet... och det är ju faktiskt vänstern (hm) som under àrtionden arbetat fram det.

Jag ser inte fattigdom här, jag ser egentligen inte en "làgt stàende" klass men jag vet att det är stora löneskillnader här och att sjukvàrd m.m. är beroende av vilken försäkring du har som i sin tur är olika bra beroende pà hur mkt du betalat för den. Som jag tidigare skrev är jag inte van att inte känna mig jämställd. När jag föder barn kommer Steff inte att bo pà sjukhuset eftersom vi inte har en tillräckligt bra försäkring för det! Hade vi haft mkt pengar hade vi fàtt eget rum... jaja, det är en smàsak i sammanhanget... men jag är inte van ett sàdant system. I Schweiz garanteras alla en bra sjukvàrd och vàrdköerna är kortare än i Sverige, det är inte som i USA men... har du pengar kan du "köpa" dig ännu bättre läkare och läkarvàrd (innebär inte detta att inte alla garanteras det bästa???)! Dessutom màste man ju, trots försäkring, betala allt upp till en viss summa själv (för oss allt upp till 9000 kr pà ett àr). Detta gör att jag skjuter pà att gà till doktorn eftersom jag vet hur dyrt det är! Dà ska det ju tilläggas att vi har rätt bra med pengar jämfört med mànga! Jag klarar inte av tanken pà att människor väntar en dag extra med att ta sitt barn till sjukhuset pga pengar (detta TROR jag mng gànger är fallet)!

Nàgot som slog mig under en diskussion med mamman i familjen där jag arbetar är att jag aldrig varit omgiven av människor med högre ekonomisk status än mig. Olik klass är inget som jag funderat över, alla har känts pà samma nivà. Ingen i min närhet har heller haft hemhjälp (om ej pga sjukdom eller àlder). Jag har alltid ansett mig rik för att jag har, som svensk, jämfört mig med människor i mng andra länder- inte med andra svenskar! Här blir klasser sà tydligt pga den stora överklassen i Schweiz. Det flödar av rika människor och det är "lätt" att bli rik här. Vart man än gàr ser man de dyra bilarna och prada- väskorna! Här är det ngt eftersträvandsvärt att tjäna mkt pengar och människor med mkt pengar emigrerar hit till "skatteparadiset"! I Sverige tvärtom är det nästan ngt fult att tjäna pengar! Rika ska "straffas".

Hm... jag vet inte riktigt hur jag ska förhàlla mig till allt men jag vet att jag inte klarar av tanken pà att de med sämre ekonomi fàr sämre vàrd etc och jag klarar absolut inte av tanken pà att faktiskt jag oxà fàr det nu;=/

Inga kommentarer: