11 juni, 2007

"Dr House" pà besök!

Vad hände dà Miyala i natt som gjorde att "Dr House" kom pà besök kl 24:00???

Allt började kring 22:00 när jag satt ner och skulle ta itu med den tunga uppgiften att vässa ca 3 blyertspennor (vilket jag konstigt nog sàg fram emot). Helt plötsligt började det blir allt fler ljusfläckar framför mina ögon och jag funderade över lampan i köket, om ljuset var för starkt. Efter ett tag ökade dock ljusfläckarna och blev till färgglada sicksackmönster till höger i synfältet, oavsett om jag blundade eller tittade. Jag berättade det skrattande för Steff och började tycka att det var ännu roligare när jag bara kunde se halva hans ansikte... (alla sidokonturer pà höger sida försvann). Anledningen till att jag tyckte att det hela var mkt komiskt var att jag nyligen läst att gravidas syn kunde försämras tillfälligt (vad jag inte läste var att detta INTE gällde blixtrande och färglada sicksackmönster). Steff sàg inte glad ut utan verkade orolig... Han tog fram datorn och började surfa runt om gravida och synförändringar. Det enda han kunde hitta var att "blixtrande" och synbortfall kan bero pà havandeskapsförgiftning och blodpropp (det sista nämde han först i morse)! Ännu mer orolig blev han dà jag vid det laget började skratta ännu mer àt att jag, som försökte leta info i mina böcker, bara kunde läsa halva meningarna... (som ni förstàr var JAG helt övertygad om att allt var normalt!).

Nàgonstans däromkring lyckades jag läsa att försämrad syn är normalt men inte de symptom jag hade... vilka kan vara mkt allvarliga och läkare bör kontaktas. Jag sàg hela min Sverigevistelse gà upp i rök och togs snabbt ner pà jorden... skrattanfallet avtog! Nu började dock sicksackens färgglada mönster försvinna och ersattes av en svag huvudvärk. Kände mig lite suddig men bättre. Lite lugnare gick vi och lade oss. ...

... sà fort jag lägger mig ner börjar höger hand domna bort och jag tappar helt känseln i den. Dà fick Steff nog och ringde sjukvàrdsupplysningen. Samtidigt började min mun domna bort, och det stack i hela tungan och mot halsen. DÀ blev även jag rädd!!! När sjuksköterskan ville prata med mig kunde jag inte fà fram de ord jag ville ha sagda, varken pà svenska till Steff eller pà engelska till sjuksköterskan ... hjärnan kopplade inte... och jag började känna mig riktigt seg i huvudet, drogad, och pratade lite sluddrigt! Sjuksköterskan sa till Steff att hon trodde att det var Migrän men att det även kunde vara en blodpropp och att en läkare därför màste komma pà en gàng!...

Läkaren kom... undersökte mig... förklarade att det finns en typ av migrän där man tappar känseln i ena kroppshalvan etc. men inte fàr migränhuvudvärk. Han trodde att det var det, förklarade att han inte pga graviditeten kan ge mig ngt... och àkte hem!

Jag sov... dà klarare i huvudet med svag huvudvärk... kände mig skeptisk till diagnosen men glad över att Sverige närmade sig igen!

I morse googlade jag om migrän och hittade denna info pà en gàng:
*Det (auran) börjar som en liten lysande punkt, som långsamt växer åt sidan och förvandlas till lysande och blinkande sicksacklinjer. När sicksacklinjen når synfältslinjen bryts den sönder och försvinner, och synen blir normal igen. Under aurafasen kan man även få mindre eller större bortfall av det normala synfältet, det går till exempel inte att läsa normalt.

*Andra klassiska neurologiska aurasymtom är stickningar och domningar ("myrkrypningar") i ena kroppshalvan. De börjar ofta i fingrarna och sprider sig ganska snabbt längs armen upp till ansiktet och runt munnen.

*Mer ovanligt är att man får kortvarigt sluddrigt tal och svårt att forma orden.

*Mycket sällsynt (endast omkring 1 procent) är att enbart ha aura men ingen huvudvärk. Anfallsvis drabbas man av flimmerskotom (de lysande sicksackblixtarna), synfältsbortfall och andra neurologiska fenomen, exempelvis svårighet att finna ord - utan efterföljande huvudvärk. - Den som slipper undan med enbart dessa symtom är bara att gratulera!

Jaha... i efterhand màste jag säga att läkaren var en sjuhejdare pà att ställa diagnos. Tänk att man kan ha ngt sà mitt i prick utan att ens veta att det existerar (altsà migrän utan migränhuvudvärk!)! Nu vet jag!!! Tycker att det är skrattretande hur precis alla symptom stämde in... t.o.m. vart jag domnade bort!

6 kommentarer:

Anonym sa...

gratulerar!

Anonym sa...

My God! Jag hade blivit livrädd!! Vilken tur att du inte blev det, det hade säkerligen inte hjälpt. Skönt att det gick bra. Jag blev lite orolig där ett tag innan jag hunnit läsa allt:-).
Kanske vi hinner träffas en sväng medan du är hemma. Vore kul att få se dig med magen och höra hur du har det. Du strålar verkligen på bilderna du lagt ut här i bloggen.

Ha det så gott!

Anonym sa...

Åh fy vad orolig jag hann bli. Det var många tankar som flög genom huvudet.

Anonym sa...

usch.. blev jätteorolig.. hoppas det aldrig händer igen!

Vonkis sa...

Här är en till som blev orolig. och som fnissade till då det du oroade dig för var att du inte skulle kunna åka till Sverige som planetar :-)

Anonym sa...

nu måste du blogga mer!!! kollar sidan flera gånger om dan...